Monday, February 4, 2013

Pertemuan

Seringkali kita ingin percaya setiap pertemuan itu adalah rahsia Tuhan. Lalu sekuat daya fikir dan kebijaksanaan kita kerah untuk mencari rahsia-rahsia tersebut. Bila pertemuan itu indah, kita seakan menyesal dipertemukan lewat dan bila pertemuan itu pahit, kita juga tertanya kenapa harus dipertemukan dengan kepahitan dan kesedihan itu. Lantas, sekali lagi kita tidak akan berhenti mencari rahsia pertemuan tersebut.

Sesungguhnya ada ketika kita harus mengerti dan menerima suatu pertemuan itu hanyalah pertemuan biasa. Tidak punya apa-apa rahsia. Secara kebetulan atau yang kita rancang, singgah sekejap mewarnai cerita hidup kita.

Seandainya pertemuan sebegitu mampu mencipta rasa, maka itu adalah logik. Kerana adalah suatu pembohongan ketara bila kita menafikan tidak akan ada rasa tercipta pada setiap pertemuan, walau ianya hanya pertemuan biasa.

Sejauh mana kesan rasa yang tercipta oleh setiap pertemuan, ianya bergantung kepada diri kita sendiri. Subjektif. Namun apapun, indah atau sedih jangan terlalu terbuai dan berduka hinggakan kita lupa setiap pertemuan itu tetap berakhir dengan perpisahan.

Dan, setiap perpisahan itu bukan satu pengakhiran, sebaliknya satu permulaan.

 

Engkaulah,

Perempuan itu.

yang tewas lagi dalam gelanggang

permainan kata dan janji.

berpengadil-kan

hati dan rasa.

berpiala-kan

suka atau duka.

 

Kay Masingan

Feb 2013

 

* tulisan ini tidak berujukan. Bukan fakta. Ianya dari otak beku saya sendiri.

* sajak di atas akan bersambung.



Posting Asal: tulusdarihati.com

2 comments:

  1. kay mana satu blog ko ni?confuse sa

    ReplyDelete
  2. @with Love main blog saya yang tulusdarihati.com, ini mirror site ja ni sbb main blog saya kena hacked bah dulu so saya created ini blog untuk simpan post saya yg dulu n sekarang. jadi kalo ko mo komen better di main blog la..siou sbb buat ko confuse..:)

    ReplyDelete