Thursday, September 2, 2010

Lupa, lupa, lupa...dan lupa lagi..

Cikgu: Mana Kertas soalan modul awak/buku latihan awak/buku nota awak/ buku teks awak?

Murid A: errrkkk..saya lupa cikgu
Murid B: tertinggal cikgu, dalam bag yang satu lagi
Murid C: tertinggal dalam bas cikgu
Murid D: buku saya hilang cikgu..

Pernahkah anda menghadapi situasi ini (terutama sekali kepada yang bergelar pendidik)? Atau pernahkah anda memberikan jawaban berikut kepada guru (kepada yang pernah bergelar pelajar atau juga yang masih belajar)?

Untuk makluman semua,saya sering menghadapi situasi di atas. Terlalu kerap atau paling tepat setiap kali saya masuk ke kelas, terdapat murid yang tidak membawa buku kerja, latihan ataupun buku teks mereka bersama dan dengan selamba mereka akan memberikan pelbagai alasan, seperti alasan-alasan di atas.

Marah?

Bukan marah. Tapi sebenarnya, situasi begini akan menurunkan motivasi kerja saya dan saya tahu alasan yang mereka berikan tidak benar. Saya selalu tertanya-tanya, kenapa perkara tersebut selalu berlaku dan biasanya dilakukan oleh murid yang sama.

so, kali ini saya ingin mengajak semua pelawat blog ini untuk berkongsi pendapat tentang topik kenapa murid selalu tidak membawa buku yang patut dibawa ke sekolah.

Mana tahu ada pengalaman sewaktu zaman sekolah dulu..:)

4 comments: